Завідувачка кафедри
кандидат економічних наук, доцент
Христенко Ольга Андріївна
«Ми скрізь: на роботі й на відпочинку, радіємо зустрічам хоч на хвилинку. А від спілкування душа молодіє, бо усмішка щира, як сонечко гріє. Хай буде все добре і в кожній родині, і в нашому вузі, і в нашій країні!»
Сухініна Л.І.
Кафедра економіки підприємств була створена 8 квітня 1991 року. Очолив кафедру відомий учений, доктор економічних наук, професор Михайло Минович Караман. Під його керівництвом проводилась багатогранна робота навчального, наукового та методичного спрямування.
З 1999 року кафедру очолював доктор економічних наук, професор Іван Наумович Топіха – вчений, який багато років віддав розвиткові сільського господарства та його економіки. На кафедрі працював доктор економічних наук, професор Микола Юхимович Куліш – відомий учений і педагог, перший ректор філії Одеського сільськогосподарського інституту, а згодом – самостійного вищого навчального закладу, який став провідним науковим і навчальним центром АПК Півдня України.
З 2011 р. кафедру очолювала докторка економічних наук, професорка Котикова Олена Іванівна.
З 2023 р. кафедру очолює доцент, кандидат економічних наук Ольга Христенко.
Христенко Ольга Андріївна – завідувач кафедри, кандидат економічних наук, доцент
Рибачук Володимир Петрович – кандидат економічних наук, доцент
Олійник Тетяна Георгіївна – кандидат економічних наук, доцент
Табацкова Ганна В’ячеславівна – кандидат економічних наук, доцент
Буркун Віталій Валерійович – кандидат економічних наук, старший викладач
Поточилова Ірина Сергіївна – асистент
Структура навчальної дисципліни
Модуль 1 Теоретико-методологічні засади державного та регіонального управління
1.1. Основи теорії державного управління
1.2. Цілі та функціональна структура державного управління
1.3. Організаційна структура державного управління
1.4. Сутність і зміст управління діяльності
1.5. Контроль в державному управлінні
1.6. Державне управління територією та основи державної регіональної політики
1.7. Організаційно-функціональні механізми регіонального управління
Модуль 2 Державне управління в окремих сферах суспільного розвитку
2.1. Фінансово-бюджетне регулювання економіки
2.2. Грошово-кредитне регулювання
2.3. Державне регулювання зовнішньоекономічної діяльності
2.4. Державне регулювання інвестиційної діяльності
2.5. Державне регулювання підприємництва
2.6. Державне регулювання науки і техніки
2.7. Державне регулювання промислового виробництва
2.8. Державне регулювання розвитку агропромислового комплексу
2.9. Державне регулювання транспорту
2.10. Державне регулювання праці, рівня життя населення та розвитку соціальної сфери
Модуль 3 Конституційні засади побудови структур державного управління в Україні. Менеджмент органу державної влади
3.1. Система органів державної влади в Україні: конституційні основи функціонування, роль в управлінні
3.2. Центральні органи виконавчої влади в Україні
3.3. Регіональні органи державного управління
3.4. Місцеве самоврядування та його особлива роль у державному управлінні
3.5. Внутрішня організація та управління органу державної влади
3.6. Організація державної служби як основа кадрового забезпечення державної служби
3.7. Ефективність державного управління
3.8. Розвиток системи державного та регіонального управління
Анотація
В умовах поступової глобалізації міжнародного економічного простору, посилення міжнародної конкуренції та зростаючого розша¬рування між розвиненими країнами та країнами, що розвиваються, все більшої актуальності набувають проблеми охорони національних інтересів держави. На світовій арені все більшої сили набувають два мегасуб’єкта – транснаціональні корпорацій та міжнародні організації, егоїстичним інтересам яких може протистояти лише держава, що буде захищати економічні, політичні, культурні, екологічні інтереси своїх громадян. Тому вивчення і розуміння методологічних основ, методів і засобів впливу держави на економічний та соціальний розвиток країни, на захист національних інтересів та забезпечення гідного місця у світогосподарському просторі є вкрай необхідним для сучасного економіста або менеджера. Сучасний менеджер повинен розуміти, як впливає використання тих чи інших засобів та інструментів державного управління на функціонування всієї економічної системи (макрорівень), окремих регіонів (мезорівень) та на розвиток підприємств і організацій (мікрорівень).
Державне та регіональне управління є нормативною навчальною дисципліною для студентів, які навчаються за освітньо-професійною програмою бакалавра з галузі знань “Менеджмент і адміністрування”. Програму навчальної дисципліни розроблено у відповідності до вимог галузевого стандарту вищої освіти на базі освітньо-кваліфікаційної програми підготовки бакалавра.
Дисципліна в Moodle – Модуль 1
Дисципліна в Moodle – Модуль 2
Структура навчальної дисципліни
Модуль 1. Теоретичні основи державного регулювання економіки
1.1 Об’єктивна потреба і теоретичні основи державного регулювання економіки
1.2 Досвід державного регулювання економіки в зарубіжних країнах
1.3 Органи державного управління в системі державного регулювання економіки
1.4 Методи державного регулювання економіки
Модуль 2. Інструменти державного регулювання економіки
2.1 Прогнозування соціально-економічного розвитку
2.2 Макроекономічне планування
2.3 Програмування національної економіки
Модуль 3. Механізм реалізації соціально-економічної політики держави (засоби державного регулювання економіки)
3.1 Фінансово-бюджетне регулювання економіки
3.2 Грошово-кредитне регулювання
3.3 Державне регулювання зовнішньоекономічної діяльності
3.4 Державне регулювання інвестиційної діяльності
Модуль 4. Державне регулювання підприємництва та розвитку сфер господарської і соціальної діяльності
4.1 Державне регулювання підприємництва
4.2 Державне регулювання науки і техніки
4.3 Державне регулювання промислового виробництва
4.4 Державне регулювання розвитку агропромислового комплексу
4.5 Державне регулювання транспорту
4.6 Державне регулювання праці, рівня життя населення та розвитку соціальної сфери
Модуль 5. Державне регулювання економіки регіонів
5.1 Державне регулювання розвитку регіонів
5.2 Форми державного регулювання економічного і соціального розвитку регіонів
5.3 Місцеві бюджети
5.4 Вільні економічні зони
5.5 Державне регулювання природоохоронної діяльності
Анотація
Розкривається об’єктивна потреба і теоретичні основи державного регулювання економіки; проаналізовані системи державного Управління України, методи державного регулювання економіки. Значну увагу приділено висвітленню питань прогнозування, програмування, макроекономічного планування, фінансово-кредитного регулювання та зовнішньоекономічної діяльності; висвітлені напрями інвестиційної політики.
Розглядаються основи державного регулювання підприємництва, розвитку науки і техніки, окремих сфер господарської та соціальної діяльності.
Значну увагу приділено висвітленню питань державного регулювання економіки регіонів, викладається мета та завдання державної регіональною політики; економічне районування України; об’єкти державної регіональної політики, оцінка сталості розвитку економіки регіонів, соціально-економічний комплекс регіону; вивчається досвід місцевого самоврядування в країнах ЄС, форми державного регулювання економічного і соціального розвитку регіонів в Україні, програми економічного і соціального розвитку регіону, організаційно-методичні основи її розробки та її структура; місцеві бюджети, їх формування та використання; фінансові ресурси регіонів; вільні економічні зони: класифікація, управління, досвід утворення та функціонування в Україні та за кордоном.
Структура навчальної дисципліни
Модуль 1. Підприємство в сучасній системі господарювання
1.1. Предмет і методи курсу «Економіка підприємства».
1.2. Економічний зміст підприємства та основи підприємницької діяльності.
Модуль 2. Ресурсне забезпечення діяльності підприємств
2.1. Земельні ресурси та ефективність їх використання.
2.2. Трудові ресурси та продуктивність праці в сільському господарстві.
2.3. Матеріально-технічна база аграрних підприємств.
2.4. Капітал і виробничі фонди.
2.5. Оборотні фонди і фонди обігу.
2.6. Нематеріальні ресурси підприємств.
2.7. Інвестиційні ресурси та ефективність їх використання.
Модуль 3. Результати та ефективність виробництва
3.1. Інтенсифікація розвитку аграрних підприємств.
3.2. Інноваційна діяльність аграрних підприємств.
3.3. Витрати виробництва і собівартість продукції.
3.4. Ціноутворення на сільськогосподарську продукцію.
3.5. Якість і конкурентоспроможність продукції.
3.6. Інфраструктура сільськогосподарського виробництва.
3.7. Спеціалізація, концентрація та інтеграційні процеси в сільськогосподарському виробництві.
3.8. Економічні результати та ефективність діяльності підприємства.
Модуль 4. Економіка галузей сільськогосподарського виробництва
4.1. Проблеми розвитку галузі рослинництва.
4.2. Економіка виробництва і використання кормів.
4.3. Проблеми розвитку галузі тваринництва.
Анотація
Висвітлюються предмет і методи дослідження курсу «Економіка підприємства», особливості сільськогосподарського виробництва. Викладаються економічний зміст підприємства та основи підприємницької діяльності. Розглядається ресурсне забезпечення діяльності підприємства: земельними, трудовими, матеріально-технічними, виробничими і оборотними фондами, нематеріальними та інвестиційними, а також ефективність їх використання.
Висвітлюються результати та ефективність виробництва в аграрних підприємствах: інтенсифікація, інноваційна діяльність, витрати виробництва та собівартість продукції, якість і конкурентоспроможність сільськогосподарської продукції. Розглядаються наукові принципи розміщення і спеціалізації виробництва, галузева структура аграрних підприємств, агропромислова інтеграція та її наслідки, ціни та ціноутворення на сільськогосподарську продукцію.
Подається економіка окремих галузей сільськогосподарського виробництва: зерна, овочів, олійних культур, винограду, продукції скотарства, свинарства та інших галузей тваринництва.
Діяльність підприємств, яка пов’язана із задоволенням потреб кожної людини, підлягає впливу багатьох факторів і охоплює широкий спектр питань організаційно-технологічних, економічних та фінансових, які потребують повсякденного вирішення. Основним принципом управління діяльністю підприємств стає саморегулювання з мінімальною необхідною мірою державного втручання.
Дисципліна “Економіка і фінанси підприємства”, як і політична економіка, макроекономіка і мікроекономіка, є економічною наукою. Спільним для них є те, що всі вони досліджують виробничі відносини між людьми й дію економічних законів та закономірностей у процесі виробництва, розподілу і споживання матеріальних благ. Економіка і фінанси підприємства є більш конкретною наукою, яка глибоко вивчає фінансово-економічний механізм функціонування підприємства, формування та використання його ресурсного потенціалу з метою оптимізації економічних результатів діяльності.
Структура навчальної дисципліни
Змістовий модуль 1 Економічні засади функціонування підприємства в системі ринкових відносин та економічні основи його виробничої діяльності.
Тема 1.1. Підприємство в соціально орієнтованій ринковій економіці.
Тема 1.2. Планування діяльності підприємства.
Тема 1.3. Економічна характеристика продукції підприємства.
Тема 1.4. Виробнича програма та виробнича потужність підприємства.
Змістовий модуль 2 Ресурсне забезпечення діяльності підприємства.
Тема 2.1. Ресурсний потенціал підприємства.
Тема 2.2. Трудові ресурси підприємства.
Тема 2.3. Майнові ресурси підприємства.
Тема 2.4. Фінансові ресурси підприємства.
Змістовий модуль 3 Економічні результати господарсько-фінансової діяльності підприємства, інтегральна оцінка його стану та забезпечення економічної безпеки.
Тема 3.1. Поточні витрати підприємства та собівартість продукції.
Тема 3.2. Доходи та цінова політика підприємства.
Тема 3.3. Фінансові результати діяльності підприємства.
Тема 3.4. Ефективність діяльності та методичні засади її оцінки.
Тема 3.5. Фінансово-майновий стан підприємства та методи його.
Тема 3.6. Сучасні теорії та моделі розвитку підприємства. Трансформація підприємств у процесі розвитку.
Тема 3.7. Економічна безпека підприємства та його антикризова діяльність.
Економіка природокористування і охорони довкілля є нормативною навчальною дисципліною, основною метою вивчення якої є забезпечення професійної еколого-економічної підготовки спеціалістів, магістрів, необхідної і достатньої для здійснення майбутньої професійної діяльності за науково-дослідним (творчим), науково-педагогічним та управлінським функціональними напрямами згідно з вимогами до фахівця, передбаченими його освітньо-кваліфікаційною характеристикою в умовах реалізації” кон¬цепції сталого розвитку суспільства.
Структура навчальної дисципліни
Модуль 1. Сталий розвиток і еколого-економічна теорія.
Тема 1. Економіка й довкілля: єдність і протиріччя.
Тема 2. Основи екологічної економіки.
Модуль 2. Неокласичний аналіз природокористування.
Тема 3. Нормативні критерії ефективності розміщення ресурсів в економічній системі.
Тема 4. Причини неефективності ринку при розміщенні природних благ та екологічних товарів.
Тема 5. Засади екологічної політики.
Тема 6. Економічне оцінювання екологічних благ.
Модуль 3. Важелі екологічної політики.
Тема 7. Важелі екологічної політики.
Тема 8. Економічний механізм природокористування в Україні.
Модуль 4. Економіка охорони довкілля.
Тема 9. Формування цілей екологічної політики щодо управління забрудненням.
Тема 10. Економічні аспекти використання екологічної стандартизації і сертифікації.
Тема 11. Податок на забруднення та субсидії.
Тема 12. Ринкові дозволи на забруднення.
Тема 13. Зміна клімату: проблема та інструменти її розв’язання.
Тема 14. Фінансування природоохоронної діяльності.
Тема 15. Еколого-економічний рівень виробництва.
Структура навчальної дисципліни
Модуль 1.1. Поняття інвестицій та інвестиційного менеджменту
1.1. Поняття інвестицій та інвестиційної діяльності, суть і завдання інвестиційного менеджменту
1.2. Джерела інвестиційного капіталу
1. 3. Інвестиційний ринок та його інфраструктура
Модуль 1. 2. Інвестиції у виробничий капітал
2.1. Реальні інвестиції
2.2. Капітальні інвестиції
2.3. Статична задача
2.4. Керівництво інвестиційним портфелем підприємства.
Модуль 1.3. Фінансово-економічна оцінка інвестиційних проектів
3.1. Управління капіталом. Методи оцінювання ефективності інвестицій
3.2. Оцінка ефективності реальних інвестиційних проектів
3.3. Інвестиційний ризик
3.4. Врахування інфляції в інвестиційних розрахунках.
Модуль 1. 4. Міжнародна інвестиційна діяльність
4.1. Іноземні інвестиції
4.2. Інвестори на міжнародному інвестиційному ринку
4.3. Інвестиційна привабливість регіонів
Анотація
Інвестиційний менеджмент як предмет вивчення є комплексом методичних і практичних прийомів управління капіталом з метою його постійного збільшення в умовах безперервної зміни зовнішніх і внутрішніх умов. Студенти повинні засвоїти основи інвестиційної діяльності, вміти здійснювати аналіз ефективності використання інвестицій, оцінювати їх за допомогою фінансово-економічних показників.
Структура навчальної дисципліни
Змістовний модуль 1.1. Ринок праці і трудові ресурси
Тема 1. Ринок праці: визначення, фактори, тенденції
Тема 2. Населення і трудові ресурси суспільства
Тема 3. Зайнятість населення і безробіття
Змістовний модуль 1. 2. Ефективність праці
Тема 1. Економічна сутність і методи вимірювання праці
Тема 2. Фактори та резерви підвищення продуктивності праці
Змістовний модуль 1.3. Оплата праці
Тема1. Сутність, функції і принципи організації заробітної плати
Тема 2. Форми і системи оплати праці
Змістовний модуль 1.4. Організація та нормування праці
Тема 1. Поняття та основні напрями організації праці
Тема 2. Суть і функції нормування праці
Змістовний модуль 1.5. Соціально-трудові відносини на ринку праці
Тема 1. Людський капітал
Тема 2. Соціально-трудові відносини як система
Анотація
Висвітлюються основні питаннями економіки праці і соціально-трудових відносин: трудові ресурси і трудовий потенціал; механізм функціонування системи соціально-трудових відносин; соціальне партнерство; ринок праці і його регулювання, соціально-трудові відносини зайнятості; організація і нормування праці; ефективність і продуктивність праці, її планування; політика доходів і оплата праці.
Дисципліна в Moodle
Дисципліна в Moodle
Структура навчальної дисципліни
Модуль 1. Предмет і метод статистики. Система статистичних показників стану та розвитку соціально-економічних явищ
Тема 1. Методологічні засади статистики. Організація статистики в Україні
Тема 2. Зведення та групування статистичних даних. Статистичні таблиці
Тема 3. Абсолютні відносні величини
Тема 4. Середні величини
Тема 5. Ряди розподілу та їх аналіз
Тема 6. Аналіз тенденцій розвитку.
Модуль 2. Методи вивчення взаємозв’язку
Тема 7. Індексний метод аналізу.
Тема 8. Вибіркове спостереження
Тема 9. Статистичні методи вимірювання взаємозв’язків
Модуль 3. Статистика рослинництва
Тема 10.Статистика земельного фонду
Тема 11. Статистика посівних площ та багаторічних насаджень
Тема 12. Статистика урожаю та урожайності
Модуль 4. Статистика тваринництва
Тема 13. Статистика кількості сільськогосподарських тварин і відтворення стада
Тема 14. Статистика продукції тваринництва і продуктивності сільськогосподарських тварин.
Тема 15. Статистика кормової бази і кормових ресурсів
Модуль 5. Статистика виробничих ресурсів і ефективності сільськогосподарського виробництва
Тема 16. Статистика основних та оборотних фондів у сільському господарстві
Тема 17. Статистика енергетичного і виробничого устаткування
Тема 18. Статистика праці в сільському господарстві
Тема 19. Статистика витрат виробництва, ефективності сільськогосподарського виробництва
Тема 20.Статистика продукції сільського господарства
Тема 21. Статистика рентабельності в сільському господарстві
Анотація
Статистика як наука покликана відображати реалії суспільного життя. Оволодіння методами статистичного вимірювання й аналізу складних суспільних явищ – невід’ємний елемент підготовки висококваліфікованих економістів, фінансистів, менеджерів.
Першочерговим завданням статистики є забезпечення вірогідності і надійності стати-стичної інформації, приведення її до потреб систем управління в умовах ринкових відносин. Це можливе лише за умови підвищення наукового рівня всієї статистичної методології, наближення її до стандартів світової практики.
Статистика вирішує важливі пізнавальні та аналітичні завдання. Вона вивчає розміри, структуру та інтенсивність розвитку масових явищ життя суспільства. Без неї неможливо пізнати стан, закономірності розвитку суспільних явищ, дати оцінку ефективності виробництва.
Ринок товарів та послуг в будь-якій країні характеризується існуванням стихійності та здатності до саморегулювання, проте кожен підприємець, що діє на цьому ринку, змушений або пристосуватися до дії ринкових факторів, або повинен впливати на них за допомогою маркетингових факторів, що дасть можливість отримати оптимальний результат їх діяльності. В обох випадках отримання бажаного результату можливо лише в умовах наявності максимально повної інформації про закономірності та тенденції функціонування ринку.
Таким чином використання статистичних методів дозволяє охарактеризувати структуру ринку, дослідити основні тенденції його розвитку як в ретроспективі та перспективі, а також виявити і змоделювати вплив комплексу ринкових факторів. Саме тому більшість положень статистики ринку товарів і послуг широко застосовується у ході проведення маркетингових досліджень як на рівні конкретного учасника ринку, так і на рівні спеціалізованих консалтингових підприємств.
Структура навчальної дисципліни
Змістовий модуль 1. Методологія статистики ринку товарів та послуг.
Тема 1. Теоретичні основи статистики ринку товарів та послуг.
Тема 2. Статистика товарних потоків.
Тема 3. Статистика ринкових цін і тарифів.
Тема 4. Статистика у маркетинговому дослідженні.
Змістовий модуль 2. Практичні аспекти статистики ринку товарів та послуг.
Тема 5. Статистичне вивчення структури і поведінки споживачів.
Тема 6. Статистичне вивчення структури і поведінки виробників.
Тема 7. Статистичне вивчення прямого руху товарів і послуг на внутрішньому ринку.
Тема 8. Статистика прямого руху товарів і послуг на зовнішньому ринку.
Тема 9. Статистика зворотного руху товарів.
Тема 10. Статистичний моніторинг кон’юнктури товарного ринку.
Структура навчальної дисципліни
Модуль 1. Наукові основи економіки та організації сільськогосподарського виробництва
1.1. Предмет, метод і завдання курсу «Економіка та організація сільськогосподарського виробництва».
Модуль 2. Підприємство як основна ланка ринкової економіки
2.1. Витрати виробництва і собівартість продукції.
2.2. Кінцеві результати діяльності аграрних підприємств.
2.3. Економічна ефективність с.-г. виробництва. Інтенсифікація сільського господарства.
Модуль 3. Ресурси аграрних підприємств та ефективність їх використання
3.1. Земельні, трудові ресурси, продуктивність праці в сільському господарстві.
3.2. Виробничі фонди і капітальні вкладення та ефективність їх використання.
3.3. Матеріально-технічна база і науково-технічний прогрес в сільському господарстві.
Анотація
Процес розбудови в Україні ринкової економіки набув незворотного характеру. Реструктуризація колективних сільськогосподарських підприємств і створення на їх основі нових агроформувань ринкового типу вимагає значного підвищення рівня підготовки молодших спеціалістів, які були б здатні на високому професійному рівні вирішувати фінансово-економічні та господарські проблеми в умовах ринку.
Вирішенню цієї проблеми певною мірою сприятиме ця дисципліна. Основна її мета – розширити знання студентів щодо дії ринкового механізму в аграрній сфері економіки, навчити їх творчо підходити до вирішення різноманітних завдань (насамперед на рівні підприємств), прищепити вміння оволодівати новими спеціальними знаннями, сприяти формуванню економічного мислення, адаптованого до вимог ринкової економіки.
Структура навчальної дисципліни
Модуль 1. Регіональна економіка
1.1. Предмет, метод і завдання курсу. Закономірності і принципи РПС.
1.2. Економічне районування і територіальна організація господарства.
1.3. Регіональна економічна політика.
1.4. Господарський комплекс України, його структура і трансформація в ринкових умовах.
1.5. Природний і трудоресурсний потенціал України.
1.6. Міжгалузеві господарські комплекси та регіональні особливості їх розвитку та розміщення.
1.7. Економіка регіонів: стан та перспективи розвитку.
1.8. Міжнародні економічні зв’язки України та їх інтеграція в Європейські та інші світові структури.
Модуль 2. Екологія
2.1. Наукові засади раціонального природокористування.
2.2. Економічний механізм природокористування та охорони навколишнього середовища.
2.3. Економічна і соціальна ефективність природоохоронної галузі.
Анотація
Сучасний етап світового розвитку характеризується підвищенням ролі регіонів у складі національних економік країн. Глобалізаційні процеси на загальноосвітньому рівні, ринкові перетворення економіки України, адміністративні реформи та надання більшої самостійності територіям, зв’язок між особливостями розвитку регіонів та конкурентоспроможністю держави обумовлюють актуальність та необхідність вивчення регіональної економіки.
Структура навчальної дисципліни
Модуль 1. Наукові основи економіки та організації енергетичної служби
1.1. Предмет, метод і завдання курсу «Економіка і організація енергетичної служби».
1.2. Сучасний стан та перспективи розвитку енергетичного господарства країни.
1.3. Паливно-енергетичні ресурси і економіка їх використання.
1.4. Оптовий ринок електроенергії.
Модуль 2. Ресурсне забезпечення сільського господарства
2.1. Земельні, трудові ресурси, продуктивність праці в сільському господарстві.
2.2. Основні фонди в енергетиці.
2.3. Обігові фонди та фонди обігу.
2.4. Проектування та капітальне будівництво.
Модуль 3. Інвестиції та кадри в енергетиці
3.1. Інвестиційна політика в енергетиці.
3.2. Кадри та особливості організації праці в енергетиці.
3.3. Затрати енергетичного виробництва.
3.4. Баланс паливно-енергетичних ресурсів та природа енергетичних криз.
Анотація
Розвиток енергетики в умовах нестабільної економіки вимагає розробки характерних правил, норм, закономірностей проектування та освоєння нових енергетичних потужностей, впровадження енергозберігаючих технологій, ефективного використання потужностей паливно-енергетичного комплексу. Тому наука про вдосконалення економічних основ енергетики розвивається взаємопов’язано з технічними аспектами.
Основним змістом економіки і організації енергетичної служби як науки є вивчення та узагальнення методів техніко-економічного обґрунтування планових і проектних рішень, управління і регулювання, визначення собівартості енергії, ціноутворення і тарифної політики, використання трудових, природних, фінансових ресурсів, побудови балансів ресурсів, організації наукових досліджень.
Структура навчальної дисципліни
Модуль 1. Предмет, методи і завдання науки “Економіка і організація аграрного сервісу”
1.1. Предмет, методи та завдання науки “Економіка і організація аграрного сервісу”.
1.2. Розвиток с/г, агропромисловий комплекс України.
Модуль 2. Ресурсний потенціал
2.1. Земельні фонди і їх використання в сільському господарстві.
2.2. Трудові ресурси і продуктивність праці в сільському господарстві.
2.3. МТБ і науково-технічний прогрес в сільському господарстві.
2.4. Виробничі фонди і капітальні вкладення в сільському господарстві.
Модуль 3. Економічна ефективність виробництва
3.1. Витрати виробництва і собівартість продукції.
3.2. Економічна ефективність с/г виробництва.
3.3. Інтенсифікація с/г.
3.4. Розміщення, спеціалізація, концентрація і інтеграційні процеси в СГВ.
Анотація
Здійснення наукової політики держави в галузі виробничого обслуговування та матеріально-технічного забезпечення аграрного виробництва передбачає розробку таких їх схем та варіантів, які б, з одного боку, відповідали вимогам максимальної економічної ефективності в усій системі “виробник-аграрний сервіс”, а з другого – сприяли оздоровленню навколишнього природного середовища. Згідно із зазначеними вимогами відповідні структури аграрного сервісу повинні організувати свою роботу в такий спосіб, щоб забезпечувати аграрних товаровиробників матеріально-технічними ресурсами та виробничими послугами, які б відповідали світовим технологіям по ресурсозбереженню, економічному та безпечному використанню навколишнього середовища, забезпечували розширене відтворення родючості ґрунту та інших природних ресурсів, створювали найсприятливіші умови для функціонування усього соціуму та екосистеми.
Структура навчальної дисципліни
Модуль 1. Ресурсний потенціал тваринництва та ефективність його використання
1.1. Матеріальні ресурси та ресурсний потенціал господарства.
1.2. Земельні ресурси та їх використання.
1.3. Трудові ресурси і продуктивність праці в тваринництві.
1.4. Інвестиційні ресурси та інноваційна діяльність в тваринництві.
1.5. Витрати на виробництво і ціноутворення на продукцію тваринництва.
1.6. Розміщення, спеціалізація і концентрація в сільському господарстві.
1.7. Економічна ефективність сільськогосподарського виробництва.
Модуль 2. Економіка виробництва продукції тваринництва
2.1. Економіка вирощування і відгодівлі великої рогатої худоби.
2.2. Економіка виробництва молока.
2.3. Економіка виробництва продукції свинарства.
2.4. Економіка виробництва продукції вівчарства.
2.5. Економіка виробництва продукції птахівництва.
2.6. Економіка виробництва продукції інших видів тваринництва.
Модуль 3. Теоретичні основи бухгалтерського обліку
3.1. Бухгалтерський баланс і система рахунків.
3.2. Документи, облікові регістри та форми бухгалтерського обліку.
3.3. Облік грошових коштів, розрахункових операцій, оплати праці, основних засобів та необоротних активів і витрат виробництва в тваринництві.
3.4. Облік виробничих запасів, готової продукції, тварин на вирощуванні і відгодівлі.
Анотація
Тваринництво – друга основна галузь сільського господарства. Розвиток тваринницьких галузей дає змогу аграрним підприємствам забезпечити впродовж року рівномірне виробництво продукції, надходження коштів від її реалізації, повніше використання основних виробничих фондів і трудових ресурсів. З урахуванням нової системи бухгалтерського обліку, зарубіжного досвіду, а також змін у чинному законодавстві аналізуються питання, пов’язані з формуванням і використанням матеріальних, трудових і фінансових ресурсів і виробничого потенціалу підприємства, обліком та управлінням витрат на підприємстві, механізмами утворення та розподілу прибутку.
Викладаються найважливіші сучасні концепції та практичні підходи до функціонування промислового підприємства з переробки продукції тваринництва як складної відкритої системи. З урахуванням нової системи бухгалтерського обліку, зарубіжного досвіду, а також змін у чинному законодавстві аналізуються питання, пов’язані з формуванням і використанням матеріальних, трудових і фінансових ресурсів і виробничого потенціалу підприємства, обліком та управлінням витрат на підприємстві, механізмами утворення та розподілу прибутку.
Структура навчальної дисципліни
Змістовий модуль 1. Основи діяльності підприємств молочної промисловості.
1. Підприємство, його основні ознаки і принципи діяльності.
2. Виробнича програма підприємства та його стратегія.
Змістовий модуль 2. Ресурсне забезпечення підприємства.
1. Сировинні ресурси молочної промисловості.
2. Основні виробничі фонди та оборотні засоби підприємства.
3. Кадри підприємства, продуктивність праці та заробітна плата.
4. Інновації та інвестиційна діяльність підприємств молочної промисловості.
Змістовий модуль 3. Ефективність роботи підприємств.
1. Собівартість та ціноутворення в молочній промисловості, цінова стратегія маркетингу.
2. Ефективність виробничої діяльності підприємства.
Структура навчальної дисципліни
Модуль 1. Основи діяльності підприємств молочної (м’ясної) промисловості
1.1. Підприємство, його основні ознаки і принципи діяльності.
1.2. Виробнича програма підприємства та його стратегія.
Модуль 2. Ресурсне забезпечення підприємства
2.1. Сировинні ресурси молочної (м’ясної) промисловості.
2.2. Основні виробничі фонди та оборотні засоби підприємства.
2.3. Кадри підприємства, продуктивність праці та заробітна плата.
2.4. Інновації та інвестиційна діяльність підприємств молочної (м’ясної) промисловості.
Модуль 3. Ефективність роботи підприємств
3.1. Собівартість та ціноутворення в молочній (м’ясній) промисловості, цінова стратегія маркетингу.
3.2. Ефективність виробничої діяльності підприємства.
Анотація
Викладаються найважливіші сучасні концепції та практичні підходи до функціонування промислового підприємства з переробки продукції тваринництва як складної відкритої системи. З урахуванням нової системи бухгалтерського обліку, зарубіжного досвіду, а також змін у чинному законодавстві аналізуються питання, пов’язані з формуванням і використанням матеріальних, трудових і фінансових ресурсів і виробничого потенціалу підприємства, обліком та управлінням витрат на підприємстві, механізмами утворення та розподілу прибутку.
Структура навчальної дисципліни
Модуль 1. Ресурсний потенціал тваринництва та ефективність його використання
1.1. Матеріальні ресурси та ресурсний потенціал господарства.
1.2. Інвестиційні ресурси та інноваційна діяльність в тваринництві.
1.3. Витрати на виробництво і ціноутворення на продукцію тваринництва.
1.4. Економічна ефективність сільськогосподарського виробництва.
Модуль 2. Економіка виробництва продукції тваринництва
2.1. Економіка виробництва і використання кормів.
2.2. Економіка виробництва продукції тваринництва.
Модуль 3. Організація біотехнологічної промисловості
3.1. Умови виробництва біотехнологічних засобів.
3.2. Контроль якості біотехнологічної продукції.
3.3. Значення асептики в біотехнологічних процесах.
3.4. Робота в приміщеннях підприємств біотехнологічної промисловості.
Анотація
Викладаються найважливіші сучасні концепції та практичні підходи до функціонування промислового підприємства з переробки продукції тваринництва як складної відкритої системи. З урахуванням зарубіжного досвіду, а також змін у чинному законодавстві аналізуються питання, пов’язані з формуванням і використанням матеріальних, трудових і фінансових ресурсів і виробничого потенціалу підприємства, управлінням витрат на підприємстві, механізмами утворення та розподілу прибутку.
Структура навчальної дисципліни
Модуль 1. Ресурсне забезпечення сільського господарства
1.1. Земельні ресурси та їх використання.
1.2. Трудові ресурси, продуктивність праці та її оплата.
1.3. Матеріально-технічна база сільського господарства.
1.4. Основи виробничої підприємницької діяльності в Україні.
Модуль 2. Сутність, значення та розвиток менеджменту
2.1. Менеджмент – сутність і основні категорії. Історія розвитку менеджменту.
2.2. Функції менеджменту.
2.3. Зв’язуючі процеси в менеджменті.
Анотація
Господарювання в ринкових умовах вимагає від аграрних підприємств усіх організаційно-правових форм підвищення ефективності сільськогосподарського виробництва на основі використання новітніх досягнень науково-технічного прогресу та ефективних форм організації виробництва і праці, активізації підприємницької діяльності. Це в свою чергу потребує істотного підвищення економічного рівня підготовки спеціалістів вищої кваліфікації аграрного профілю, які були б спроможні на високому професійному рівні вирішувати організаційно-технологічні, економіко-управлінські та виробничо-господарські проблеми, що виникають перед аграрними підприємствами в умовах ринково орієнтованого сільськогосподарського виробництва української держави.
Структура навчальної дисципліни
Модуль 1. Теоретичні аспекти національної економіки
1.1. Національна економіка: загальне та особливе.
1.2. Економічний потенціал національної економіки.
1.3. Інфраструктура національної економіки.
1.4. Основні економічні показники національної економіки.
Модуль 2. Особливості функціонування національної економіки
2.1. Державність та державне управління економікою.
2.2. Політика економічного зростання в національній економіці.
2.3. Структурна перебудова національної економіки.
2.4. Інтеграція національної економіки у світове господарство.
Анотація
Сучасне суспільство перебуває у стані якісної радикальної трансформації, яка проявляється процесами глобалізації, інтеграції, інформатизації усіх аспектів його життєдіяльності. Економіки країн стають залежними від нових закономірностей розвитку людської цивілізації.
Національна економіка як предмет вивчення являє собою вчення про господарський комплекс певної країни, яке включає в себе сукупність теоретичних та методологічних підходів щодо подальшого розвитку цього комплексу. Студенти повинні засвоїти базові поняття національної економіки, засади її функціонування, її економічний потенціал, основні економічні показники, інституціональні чинники розвитку, програмування та прогнозування національної економіки, функціональну роль держави в управлінні економікою, особливості інтеграційних процесів, що перебігають в національній економіці.
Економіка виробництва є однією зі складових частин в системі підготовки сучасного менеджера. Сучасні спеціалісти підприємств повинні володіти знаннями, які б дозволили їм забезпечити ефективно функціонуюче виробництво, що випускає конкурентоспроможну продукцію, постійне оновлення виробництва на базі новітніх досягнень науки й техніки, високий рівень дохідності за рахунок раціонального використання всіх видів ресурсів. Для цього майбутнім спеціалістам необхідно вивчати систему спеціальних наукових дисциплін, серед яких однією із основних є “Економіка виробництва”.
Економіка виробництва вивчає закономірності раціонального поєднання засобів виробництва і робочої сили та інших факторів виробництва з метою найбільш ефективного їх використання на підприємстві при виготовленні певного виду продукції.
Структура навчальної дисципліни
Змістовий модуль 1 Теоретичні засади виробничих процесів.
Тема 1.1. Виробничий процес в просторі і часі.
Тема 1.2. Типи виробництва.
Тема 1.3. Форми та методи організації виробництва. Фактори сучасного виробництва.
Тема 1.4. Комплексна підготовка виробництва.
Змістовий модуль 2 Економічні основи виробничої діяльності підприємств.
Тема 2.1. Економічна характеристика продукції підприємства.
Тема 2.2. Виробнича програма підприємства.
Тема 2.3. Виробнича потужність підприємства.
Змістовий модуль 3 Ресурсне забезпечення виробництва та оцінка його результатів.
Тема 3.1. Ресурсний потенціал підприємства.
Тема 3.2. Трудові ресурси, мотивація і оплата праці.
Тема 3.3. Майнові ресурси підприємства.
Тема 3.4. Виробничі інвестиції підприємства.
Тема 3.5. Витрати виробництва , собівартість продукції та резерви їх зниження.
Тема 3.6. Оцінка економічних результатів виробничої діяльності підприємств.
Змістовий модуль 4 Економічна оцінка галузей аграрного виробництва.
Тема 4.1. Стан та перспективи розвитку виробництва продукції рослинництва.
Тема 4.2. Стан та перспективи розвитку виробництва продукції тваринництва.
Тема 4.3. Інновації в окремих галузях сільгоспвиробництва.
В умовах інтеграції економіки України до світового економічного простору важливого значення набувають теоретичні дослідження трансформації економіки та визначення нагальних проблем. В процесі економічних перетворень постає необхідність створення умов для зростання добробуту та реальних доходів населення, економічного зростання; впровадження новітніх технологій, підвищення продуктивності та якості праці, раціональне використання ресурсів та ін. В процесі трансформації необхідно враховувати рівень розвитку й структури продуктивних сил, національні традиції, рівень освіти та ін. Відтак, стає актуальним виявлення проблем трансформації української економіки в сучасних умовах та розробка заходів їх вирішення. Трансформація економіки України повинна забезпечити якісні перетворення усіх її елементів, структур і форм. Проблеми трансформації економіки вимагають глибокого і всебічного дослідження, вивчення ринково- і неринково-орієнтованих систем господарювання, їх переваг і недоліків, моделей ринкової економіки, аналізу та оцінки стану функціонування ринкових структур в Україні, удосконалення державного регулювання ринкових структур в економіці України, методів рішення основних економічних проблем, загальновизнаних принципи поведінки суб’єктів господарювання на ринку.
Структура навчальної дисципліни
Змістовий модуль 1 Фундаментальні основи економічних систем.
Тема 1.1. Теоретико-методологічні аспекти поняття економічної системи.
Тема 1.2. Класифікація видів економічної системи.
Тема 1.3. Аналіз економічної системи в Україні.
Змістовий модуль 2 Ринкові та неринкові системи господарювання.
Тема 2.1. Ринок в економічній системі суспільства.
Тема 2.2. Ринкова система господарювання: основні риси і етапи розвитку.
Тема 2.3. Типи ринкових структур.
Тема 2.4. Ринкова трансформація в Україні: здобутки, труднощі, уроки.
Тема 2.5. Загальна характеристика неринкової (централізовано-планової) системи господарювання.
Тема 2.6. Вплив ринкової та централізовано-планової систем господарювання на діяльність підприємства.
Актуальним завданням на сьогодні є формування у майбутніх фахівців аналітичного мислення шляхом опанування ними необхідних теоретичних знань, умінь та практичних навичок з методології та методики організації й проведення фінансово-економічної діяльності.
Фінансово-економічна діяльність – це система форм і методів, які використовуються для фінансового забезпечення, функціонування підприємств та досягнення ними поставлених завдань та цілей.
У тій чи іншій мірі роль фінансових ресурсів важлива на всіх рівнях управління (стратегічний, тактичний, оперативний), проте особливого значення вона набуває в плані стратегії розвитку підприємства. Таким чином, управління фінансово-економічною діяльністю як одна з основних функцій апарату управління підприємством набуває ключової ролі в умовах ринкової економіки.
Структура навчальної дисципліни
Змістовий модуль 1 Фінансово-економічний аналіз.
Тема 1.1. Аналіз фінансових результатів діяльності підприємства.
Тема 1.2. Аналіз фінансового стану підприємства.
Тема 1.3. Земельні ресурси та ефективність їх використання.
Тема 1.4. Аналіз ефективного використання трудових ресурсів.
Змістовий модуль 2 Управлінський аналіз.
Тема 2.1. Аналіз реалізації продукції та маркетингової діяльності підприємства.
Тема 2.2. Цінова політика.
Тема 2.3. Товарна політика.
-
- Менеджмент в наукових проєктах;
- Тайм менеджмент і науковий проєкт;
- Обґрунтування доцільності міжнародного наукового проєкту;
- Технологія формування і розвитку команди міжнародного наукового проєкту;
- Міжнародні наукові проєкти, їх сутність, класифікація;
- Ресурсне забезпечення міжнародного наукового проєкту;
- Система управління міжнародними науковими проєктами;
- Модель управління процесами виконання міжнародних наукових проєктів;
- Управління якістю міжнародних наукових проєктів.
Основною метою вивчення дисципліни є: засвоєння основ менеджменту міжнародних наукових проєктів, формування знань інформаційних технологій як основи успішної презентації міжнародних наукових проєктів.
Основними завданнями, що мають бути вирішені у процесі вивчення дисципліни, є: вивчення основ менеджменту міжнародних наукових проєктів, основних правил управління часом при підготовці міжнародних наукових проєктів, набуття навиків створення презентацій міжнародних наукових проєктів та пошуку міжнародних партнерів.
- Зміст теорії стійкого розвитку землекористування;
- Земельні ресурси, їх склад та ефективність використання в ЄС;
- Економічні відносини у сфері землекористування в ЄС;
- Принципи організації та функціонування системи землекористування в ЄС;
- Економічний механізм охорони земельного фонду та стимулювання раціонального землекористування в ЄС;
- Європейський досвід продовольчого забезпечення на засадах сталого розвитку сільськогосподарського землекористування;
- Основні завдання трансформації земельного законодавства України з метою адаптації до вимог Європейського союзу.
Основною метою вивчення дисципліни є поглиблення знань та навичок студентів в сфері земельних відносин країн ЄС, шляхом розробки та впровадження навчального модуля «Побудова європейської моделі сільськогосподарського землекористування в інтересах сталого розвитку».
Основними завданнями, що мають бути вирішені у процесі вивчення дисципліни, є:
- формування у студентів системи знань на основі усвідомлення загальних закономірностей ринкового регулювання та використання земельних ресурсів в країнах ЄС, принципів сталого розвитку землекористування, земельного законодавства в ЄС та особливостей його імплементації в Україні;
- ознайомлення студентів у доступній сприйняття та засвоєння формі з основними інструментами економічного механізм охорони земельного фонду та стимулювання раціонального землекористування в ЄС, з основними принципами організації та функціонування системи землекористування в ЄС та імплементація її положень в практику управління земельними ресурсами України, з питаннями продовольчого забезпечення на засадах сталого розвитку сільськогосподарського землекористування в країнах ЄС.
Професорсько-викладацький склад кафедри займається науковою діяльністю з проблематики організаційно-економічних засад забезпечення стійкого розвитку
Щороку викладачі кафедри приймають участь у Міжнародних конференціях та семінарах, присвячених проблемам стійкого розвитку, продовольчої безпеки та трудового потенціалу населення України.
За останній рік під керівництвом викладачів кафедри проведено 6 олімпіад (І тур); підготовлено більше 100 наукових доповідей на конференції та статей; подано на конкурси 13 наукових робіт.
На кафедрі працюють гуртки «Екостарт» (Олійник Т.Г.), «Статистика» (Христенко О.А.), «Пріоритети розвитку національної економіки» (Табацкова Г.В.).
Щороку викладачами кафедри проводиться Всеукраїнська науково-практична конференція «Екологічні та соціальні аспекти розвитку економіки в умовах євроінтеграції».
Професорами кафедри опонуються кандидатські та докторські дослідження, готуються відгуки на кандидатські і докторські дисертації, монографії та науково-методичні видання.
Кафедра має обладнаний кабінет економіки і статистики, де зібрано інформацію з економіки аграрних підприємств Миколаївської області, а також методична література для самостійного вивчення дисциплін, виконання контрольних та курсових робіт, наукових досліджень.
З 1 вересня 2013 р. діє навчально-дослідницька лабораторія кафедри економіки підприємств, що сприяє забезпеченню здобувачів вищої освіти та аспірантів кафедри робочими місцями, укомплектованими сучасним обладнанням, методичною та довідковою літературою, проведенню практично-лабораторних занять на високому науковому, методичному та технічному рівні, проведенню онлайн-конференцій та ін.
Навчально-дослідницька лабораторія кафедри економіки підприємств
План видання навчально-методичної літератури НПП кафедри економіки підприємств на 2023 рік
Положення про навчально-дослідницьку лабораторію кафедри економіки підприємств
Кафедра має філії на базі Головного управління статистики в Миколаївській області, ПСП «Агрофірма «Василівка», ФГ «Удача Агро» та ФГ «Орфей» Березанського району, сільськогосподарського приватного акціонерного товариства «Україна», ТОВ «Екогрейн», Інгульского об’єднаного управління Пенсійного фонду України м. Миколаєва Миколаївської області, Державного підприємства «Миколаївський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації», Державного підприємства Дослідного господарства «Зорі над Бугом» Науково-виробничого центру «Соя» Національної Академії аграрних наук України, об’єднаних територіальних громад Березанської, Коблівської, Прибужанівської, Бузької, Олександрівської та Мостівської сільських /селищних рад, що дозволяє забезпечити якісну підготовку фахівців під час проходження виробничих практик здобувачів вищої освіти кафедри, сприяє розвитку дуальної освіти. Щороку керівники філій кафдери від підприємств проводять відкриті заняття для здобувачів вищої освіти МНАУ.
Філії кафедри економіки підприємств
Перехід на європейську кредитно-трансфертну систему навчання вимагає посилення самостійної роботи здобувачів вищої освіти, а тому на кафедрі цьому питанню приділяється значна увага. Професорсько-викладацьким складом підготовлено конспекти лекцій з дисциплін в друкованому та електронному вигляді, курси в повному обсязі представлено на освітній платформі MOODLE, що дає можливість студентам самостійно опановувати курс, сприяє упровадженню інноваційних методів в навчальний процес.
Професорсько-викладацький склад постійно займається методичною роботою. Здобувачі вищої освіти повністю забезпечені методичними розробками для проходження виробничих, науково-педагогічних і фахових практик, методичними рекомендаціями для проведення практичних занять та самостійної роботи здобувачів вищої освіти з усіх дисциплін, що читаються на кафедрі; а також – для виконання курсових проектів з дисциплін «Економіка підприємств», «Економіка виробництва», «Економіка і фінанси підприємств».
Кафедра забезпечує підготовку з 13 спеціальностей і є однією з профілюючих за спеціальностями «Менеджмент», «Економіка» та «Публічне управління та адміністрування».
Христенко О. А.:
2004р. Грамота Миколаївськогодержавного аграрного університету
2005р Грамота Миколаївськогодержавного аграрного університету
2007р. Грамота Головного управління сільського господарства і продовольства облдержадміністрації
2007р. Грамота Міністерства освіти і науки України
2008р. Грамота Управління освіти і науки облдержадміністрації
2008р. Диплом Міністерства аграрної політики України
2009р. Грамота Управління освіти і науки облдержадміністрації
2011р. Грамота Миколаївської обласної організації профспілки працівників агропромислового комплексу України
2011р. Подяка Міністерства аграрної політики та продовольства України
2012р. Подяка Миколаївської обласної ради
2014р. Подячний лист Виконкома Миколаївської міської ради
2015р. Почесна грамота Виконкома Миколаївської міської ради
2019р. Подяка департаменту освіти і науки Миколаївської обласної державної адміністрації
2019р. Орден ветерана праці Миколаївського національного аграрного університету
Викладачі кафедри проводять активну профорієнтаційну роботу у школах Врадіївського району та ЗЗСО №20 м. Миколаєва з розширення абітурієнтної бази. Щороку учні загальноосвітніх закладів середньої освіти Врадіївського району, Врадіївської районної гімназії та ЗЗСО м. Миколаєва №20 відвідують МНАУ та приймають участь у різних заходах, зокрема: обласний учнівський зліт «Лідери Миколаївщини»; Всеукраїнський конкурс творчих робіт «Розбудовуємо Україну, готуймося до європейського майбутнього»; Всеукраїнські олімпіади для професійної орієнтації вступників Миколаївського HAУ із навчальних предметів, які є конкурсними при вступі до університету; школа вибору професії «ПрофіСтарт: стань успішним!» та багатьох інших. Кожен рік молодь з закріплених шкіл вступає до університету. Дякуємо усім директорам та класним керівникам шкіл Врадіївського району, Врадіївської районної гімназії та ЗЗСО м. Миколаєва №20 за багаторічну плідну співпрацю з Миколаївським національним аграрним університетом!
У напрямку реалізації грантових проектів, кафедра тісно співпрацює з Комратським Державним Університетом (Молдова), Фондом Цивільних Досліджень і Розвитку США (CRDF Global), Інститутом аграрних ресурсів і економіки (Латвія), Каунаським технологічним університетом (Литва), а також Університетом Марії Склодовської-Кюрі (Польща).
Науково-педагогічні працівники кафедри проходять стажування та підвищення кваліфікації у провідних закладах вищої освіти країн ЄС.
м. Миколаїв, вул. Георгія Гонгадзе 3а, кабінет №110